Lesesenteret UiS:

DigUp utfordrer lærernes planlegging

Et nytt lærerkollegium på en splitter ny skole bruker nå planleggingsverktøyet DigUp fra Lesesenteret på UiS. DigUp sin genialitet er at den utfordrer lærernes aktivitetsplaner til å bli bedre læringsplaner.
Kleppelunden Dig Up 5

Alt lukter nytt på Kleppelunden skole. Byggefolkene koster seg ut mens lærerne tøfler seg inn. De småprater nysgjerrig med hverandre på lærerværelse; noen kjente og noen nye, noen erfarne, andre nyutdannede, men alle er de nyansatte. 

Her kan ingen «snu bunken» ved skolestart. Vaner finnes ikke. Ennå. Det er rektor Kariann F. Leikanger sin unike sjanse til å introdusere nye løsninger. Faktisk står det i stillingsannonsen lærerne har søkt på, at på Kleppelunden skole brukes Digup til planlegging av undervisningen. 

Nå er de her. Første arbeidsdag på en splitter ny skole, og første introduksjon av deres nye digitale partner; DigUp. 

LÆRER: Det nye lærerkollegiet på Kleppelunden skole er på kurs for å lære å bruke planleggingsverktøyet DigUp som innføres ved skolen fra første skoledag. (Foto: Hilde Garlid, Validé)

 

Stor frihet, stort ansvar
Toril Frafjord Hoem fra Lesesenteret har alle lærernes oppmerksomhet. Hun skal vise den nye staben hvordan de kan planlegge undervisningen sin med støtte i forskningsbasert kunnskap. 

-Læreplanen legger føringer, men er langt i fra en oppskrift. Planen bruker vage ord om hva som er mål og kvalitet. Det må den gjøre for å gi lærerne undervisningsfrihet. Lærerne sin jobb og ansvar er ikke å dekke læreplanen, men å avdekke den. Dere har stor frihet til å undervise, og et stort ansvar for å sette mål og definere kvalitet, sier Hoem. 

Under sin forskertittel er hun lærer med lang fartstid i skolen. Hun har selv jobbet i skolen da læreplanen het L97, vært gjennom reformer, kunnskapsløft og fredagssjekker. Den nyeste læreplanen gir nye føringer om språklighet og grunnleggende ferdigheter, men hvordan skal det tolkes? Hva definerer kvalitet? Hva er godt nok? Hvordan skal visjoner materialisere seg i daglig undervisning? Hva må elevene lære i august som gir resultat i februar? 

REKTOREN OG FORSKEREN: Kariann F. Leikanger, rektor ved Kleppelunden skole hørte om DigUp for to år siden, og innfører det gjerne som et felles verktøy for lærerne på den nye skolen. Torill Frafjord Hoem fra Lesesenteret ved UiS er en av flere forskere som har utviklet DigUp. (Foto: Hilde Garlid, Validé)
 

Planer bedrer resultat
- Vi lærere vet av erfaring at det som fungerer godt i én klasse, kan mislykkes i den neste. Det som er lett én dag, blir bare rot og tull den neste. Så hva er vitsen med å planlegge? 

-Vel, forskning viser at kvaliteten på planleggingen er avgjørende for resultat. 

Planlegger du godt så blir undervisningen, og utbyttet av den, bedre. Selv om dagsformen og enkeltopplevelser varierer, så vet vi forskere at dersom du IKKE planlegger så går det dårligere, sier Hoem. 

Men det mangler jo ikke på planer i skolen. Lærere planlegger allerede svært mye og for ulike tidsspenn. Enkelttimer, dagsplan, lekseplan og ukeplan er de vanligste. Trinn og skoler har gjerne egne årsplaner, så hva er problemet? 

-Forskning viser at vi mangler en plan for det mellomlange tidsspennet. Vi kaller det temaplaner. Det er her DigUp kan gjøre en forskjell, sier Hoem og beskriver lærerhverdagen slik: 

Fra aktivitet til læring
- Lærerne er dyktige aktivitetsdesignere som med stor kreativitet varierer hva elevene skal gjøre. Men har vi tenkt igjennom, og begrunnet, hvorfor vi gjør oppgavene akkurat slik? Hva er perspektivet? Hvor og hva er målet? Lærerne må gå fra å være aktivitetsdesignere til læringsdesignere. Planer som lages for å oppnå et mer langsiktig mål, gjør at hver oppgave i timene blir bedre begrunnet. Da kan vi også bedre forklare elever, foreldre og hverandre hvorfor vi gjør oppgavene slik. Vi kan diskutere målsetninger, og samarbeide mot en kvalitet vi kan være enige om. Vi kan også lettere se om vi oppnår resultat når vi har mellomlange mål, sier Hoem. 

Det forløsende ordet som lærere må stille til sine egne, til hverandres og til læreplanen er «hvorfor». DigUp-verktøyet er spesialdesignet til å stille spørsmål og gi effektive refleksjoner over valgene lærerne gjør når de planlegger timer, uker og fag. Undervisning i det mellomlange perspektivet planlegges via en trakt av spørsmål.

-DigUp elter og knar målene, og gjør både oppgaver og mål tydeligere for andre kollega, for foreldre og elever, sier Hoem. 

Forskning fra Lesesenteret viser nemlig at 1/3 av lærerne siterer direkte fra læreplanen når de informerer elever og foreldre om formålet med undervisningen.

-Vi kan nok alle være enig i at læreplanen ikke er elevmat. Lærere skal ikke dekke læreplanen. De skal avdekke den. Bryte den ned i konkrete temaplaner, ukeplaner, dagsplaner, timeplaner som i sum gir et kvalitativt læringsutbytte. DigUp bidrar til å drive omvendt planlegging, samhandle om mål for fag og ha det korte og lange blikket festet på læring, sier Hoem. 

GODE KREFTER: Universitetet i Stavanger, Forskningsrådet, Validé, Jærskulen, Grensesnitt; det er mange aktører med ulik vinkling til verktøyet DigUp som har bidratt til at skolene nå kan ta i bruk første versjon av planleggingsverktøyet. (Foto: Hilde Garlid, Validé)

 

Versjon 1.0 og DigUps «afterlife»
Ideen til DigUp kommer fra Lesesenteret ved UiS med Torill Frafjord Hoem og Unni Synnøve Fuglestad i spissen. Men derifra å lage et praktisk, digitalt verktøy som fungerer i lærernes planleggingsrytme, er noe annet. 

-Vi fikk 7 millioner kroner av Norges forskningsråd til å utvikle verktøyet, men hva måtte vi gjøre for å få dette til å fungere intuitivt og praktisk?  Vi fikk uvurderlig hjelp både av lærere i Jærskulen, og av utviklerne hos Grensesnitt på Bryne som omsatte lærernes innspill til praktiske løsninger.  Vi forskere har vår kompetanse, men vi har jammen ikke vett til å foreslå ting som digitale utviklere faktisk kan lage. Vi lanserer nå DigUp versjon1.0 for dere, men hvem og hvordan skal vi ta dette videre? 

- DigUp må leve videre et sted. Vi må lage et «afterlife». Vårt utgangspunkt er ikke å tjene penger, men gratis er et dumt ord. Derfor har vi samarbeidet med Validé for å finne muligheter for å kommersialisere løsningen. Da kan DigUp forbedres, videreutvikles og oppgraderes, sier Hoem. 
 

-Gjerne på min skole
Det er to år siden rektor Kariann F. Leikanger hørte om DigUp.

-Jeg ble gira, og en ny skole er en gylden anledning til å introdusere ny arbeidsmetodikk. Vi vil bort fra lærebokstyrt undervisning, og vi vil styrke muntligheten til elevene. DigUp hjelper oss til å jobbe etter slike mål. Hjelpespørsmålene er gullet, sier rektor.

Hun har også stor tro på at verktøyet fremmer samhandling, og gode planer i «banken» som kan deles og videreutvikles. Det fremmer tverrfaglighet, delingskultur og at det faktisk finnes tid i hverdagen til å legge mellomlange planer.

-Jeg er gladelig med å teste DigUp i fullskala. Gjerne på min skole, smiler Kariann Leikanger.