Napkin AS og Mentax AS adresserer to svært ulike problemstillinger, men begge bruker teknologi for å løse utfordringene.
Selskapene presenterte seg sammen med ni andre på ITSA DemoDay på Tou Scene i Stavanger foran en jury og et publikum i salen og en solid flokk som fulgte festen på Zoom.
Begge overbeviste juryen om at deres løsninger tilbyr noe verden trenger. Det ene selskapet innen kartdata, det andre innen psykisk helse.
PSYKISK HELSE: Linn Håvik i selskapet Mentax AS får tilbud om 100.000 kroner i investering fra Validé AS. Til venstre publikumsvinner Eva Munkvik, vinnerne Andreas Atakan og Bjørn Christian Rødal i Napkin AS, investeringsdirektør i Validé Johannes Løyning og Vibeke Bjaanes, forretningsutvikler i Validé. (Foto: Hilde Garlid)
Går i strupen på de store
Napkin AS visualiserer geografisk informasjon, og det vesle bergensfirma kaster seg uredd inn i et allerede gigantisk og voksende globalt marked for geografiske informasjonssystemer (GIS). I dette markedet finnes det knallharde konkurrenter, og særlig én aktør har tilnærmet monopol.
Napkin ble etablert i september 2019, har tre ansatte. De har allerede solgt løsningen sin til to kunder, og bruker dagene i Stavanger til både å vinne ITSA og besøke potensielle kunder. Målet er å konvertere flere av de tradisjonelle GIS-brukerne, men også adressere nye grupper som i framtiden vil bruke kartdata.
Globalt er dette er milliardmarked, og selskapet ArcGIS har 43 prosent markedsandel. Alt fra militæret til store og små aktører innen oljebransjen bruker denne type system for kartdataanalyser, og brukermarkedet er voksende.
DIPLOM: 11 selskap har gjennomført forretningsutviklingsprogrammet ITSA Start, og juryen har kåret to av dem til investeringspremie. (Foto: Hilde Garlid)
-Hvem er eventuelle nye brukerne?
-Bruk av geografiske informasjonssystemer er en egen utdanning, og brukerne av ArcGIS-plattformen trenger i tillegg seks måneders opplæring for å bruke deres plattform. Gründer Andreas Atakan har selv denne bakgrunnen, og brukervennlighet og åpne datakilder er nøkkelen til det vi lager. Vår løsning krever knapt opplæring. Derfor tror vi at eksisterende brukere og nye, som eiendomsmeglere, turistforeningen eller sågar enkeltpersoner, kan ha nytte av Napkin sin løsning, sier Bjørn-Christian Rødal som er en av gründerne.
VIL NÅ FRAM: Å nå fram til unge menn med hjelp, er den største utfordringene for helsesystemet i dag. Det vil Linn Håvik og Mentax AS utvikle verktøy for å bedre. (Foto: Hilde Garlid)
Vil nå guttene som sliter
Psykolog Linn Håvik har jobbet lenge i Rogaland fylkeskommune med ungdom og psykisk helse, og erfarer at dagens metoder ikke når alle.
-Vi strever med å nå unge gutter som sliter. De oppsøker sjelden hjelp selv fra helsetjenestene, og bruker heller ikke pratetjenester, sier Håvik.
I mars 2020 etablerte hun firma Mentax AS, og vil nå utvikle en portal for selvhjelptjenester hvor spillteknologi og andre digitale virkemidler brukes til å hjelpe unge med de vanskelige følelsene og psykiske utfordringer de møter i hverdagen.
Linn Håvik er selv gamer og gira på VR-teknologi. Hun mener VR er en døråpner for å finne og nå fram til de unge mennene.
-I VR-verden kan man trene på å takle situasjoner og vanskelige følelser uten at man går i samtalegrupper eller terapi. Det er hverdagsutfordringene som å holde en skolepresentasjon eller våge seg inn på et jobbintervju vi kan trene på virtuelt, sier Håvik.
Det er videregående skole og folkehøgskoler som er de nærmeste kundene for Mentax AS, men Håvik mener deres portal kan brukes både av universitet og kriminalomsorgen, og hun har tenkt seg helt ned i spillkjelleren til de guttene som ramler ut av skolen.
-Det finnes mange selvhjelpstilbydere. Forskjellen på oss og dem er at vi kvalitetssikrer alt innholdet i portalen, og at vi bruker de kanalene ungdom selv bruker mest; som video, VR, podcast og apper, sier Linn Håvik.
SOME-HJELPEREN: Digital synlighet for varehandelbransjen er målgruppen til Eva Munkvik, som i 20 år har jobbet med digital markedsføring. Nå samler hun kunnskapen og erfaringen sin for å bistå med onlinekurs. (Foto: Hilde Garlid)
Publikumsyndling
I alt presenterte 11 selskap seg fra scenen på Tou, og spennet er stort. Alt fra erstatning for plastposer til latin-amerikansk barkonsept, havbølgekraft, masterplan for oppussing, kosttilskudd, brønnboring og turistkonseptet Rogaland i miniatyr.
Publikum var invitert til å kåre sin favoritt, og den prisen gikk til Eva Munkvik i selskapet med samme navn. Hun utvikler onlinekurs for varehandelbransjen som trenger mer synlighet digitalt.
-Jeg har 20 års erfaring fra den digitale markedsføringsbransjen, og ser at mindre butikker strever mer og mer med digital synlighet. Denne gruppen butikker har heller ikke råd til å bruke reklamebyrå til å holde dem aktuell og synlig online hele tiden. De må gjøre dette selv, på sosiale medier, og trenger hjelp til å lykkes.
-Hva er unikt med ditt konsept?
-Min 20 år lange erfaring. Alt jeg leverer i kurset kan du selvsagt google deg fram til selv, på nettet, men det vil ta deg 20 år. Min styrke er at jeg er kreativ og systematisk på en gang, og jeg har erfart både det som virker, og ikke virker. Dette samler jeg opp, og gir kundene både konkrete verktøy de selv kan teste ut, men også live-kurs og en-til-en samtaler, sier Munkvik.
ITSA-TEAM: Gry Isabel Sannes er leder for ITSA og inkubatoren i Validé. Hun og forretningsutvikler Vibeke Bjaanes stod for et solid finalshow på Tou Scene og på Zoom. (Foto: Hilde Garlid)
TV-Vest stod for TV-produksjonen av årets ITSA Start, som er det sjette forretningsutviklingsprogrammet fra Validé. Gry Isabel Sannes og Vibeke Bjaanes ledet det hele, og i juryen satt både investorer, gründere og partnere av Validé sammen med juryleder Johannes Løyning, investeringsdirektør i Validé AS.
BACKSTAGE: Juryen samlet seg på bakrommet for å diskutere seg fram til to vinnere som får henholdsvis 300.000 kroner og 100.000 kroner i investering fra Validé AS. (Foto: Hilde Garlid)