I porteføljen til inkubatoren Validé Haugesundregionen og i investeringsporteføljen til Validé Invest II har det i snart ett år stått en beskjeden logo: NLE, og lite annet. Bak disse tre bokstavene skjuler det seg et spennende, nytt turistkonsept som ikke finnes i Norge fra før. Luksusreiser med tog har eksistert så lenge jernbanen har dampet seg over land i Europa, Asia og USA, med Orientexpressen som den aller meste kjente, men aldri i Norge. Går alt på skinner, ruller verdens første Norient Express ut fra Jernbanestasjonen i Bergen høsten 2024.
Vakreste jernbanelinje i verden
Bergensbanen og Dovrebanen har skinner gjennom indrefilet av norsk natur, og turopplevelsene som Øivind Lindøe og Norient Express legger ut på er ikke noe hurtigspor. Togtilbudet skal ha avgang en gang i uken, og bruker seks dager på turen fra Bergen til Trondheim, via Lillestrøm. Natur og kultur skjer i samarbeid De Historiske AS, en paraplyorganisasjon av hoteller og restauranter som særlige vektlegger historiske og kulturelle opplevelser.
– I internasjonale medier blir dette også omtalt som noen av de vakreste jernbanelinjene i verden. Vi har gjort analyser og funnet ut hvor turistene vil reise, sier Lindøe til E24.no.
LES MER: Går inn for togturisme i Norge
SERIEGRÜNDER: Øivind Lindøe var deltaker på ITSA Growth 2022/2023. Her pitcher han Norient Express for juryen på ITSA Growth DemoDay. (Foto: Hilde Garlid)
Deltaker på ITSA Growth
I fjor deltok Øivind Lindøe på ITSA Growth sammen med 10 andre vekstselskap med den hemmelige ideen om å starte luksusreiser med tog i Norge som inkluderer natur, kultur, matopplevelser og eventer.
Lindøe er en seriegründer innen mediebransjen, og startet i 2015 Matkanalen, med hovedbase i Haugesund. I 2020 ble tv-kanalen kjøpt Schibsted.
Øivind Lindøe forlot sjefsjobben i tv-kanalen i april 2022. Til ideen om Norientexpressen har hatt fått med seg et sterkt investorteam med blant annet Ståle Løvbukten, Børge Andersen, Mari Helmer, Jorunn Lindøe, Marianne Eidesvik og Frank Vikingstad.
Haugesund er også denne gang homebase for hans nye selskap, og Validé Haugesundregionen har bistått som inkubator.
-Vi har måttet ligge lavt i terrenget med tanke på at vi planlegger kommersiell togdrift på Bane NOR sitt jernbanenett, sa Lindøe den gang.
Søknaden er nå sendt, for før planene kan settes ut i livet, må Bane NOR, som drifter jernbanenettet i Norge, godkjenne søknaden om bruk av ruter.
Valide Invest II investerer
Nysnø klimainvesteringer AS er investorpartner i Validé Invest II, og de har særlig fattet interesse for grønnere turisme, ved å bruke elektriske tog, og eksisterende skinnenett gjennom norsk natur.