Det var kjærlighet til mat som gjorde at en vennegjeng og deres restaurantklubb ville utvikle et bedre tilbakemeldingssystem enn terningkast og stjerner. Dette var i 2013. Gründerne har engasjert eksperter fra og i restaurantbransjen for å utvikle en spesialisert tilbakemeldingsløsning som gjestene faktisk bruker, og som gir restaurantene ærlige og verdifulle tilbakemeldinger.
Selskapet har fortsatt med å innovere. Foodback er i dag et unikt verktøy for administrasjon av gjesteopplevelser for restauranter. Tilbakemeldingsløsningene er bygget for å passe perfekt inn i vanlig restaurantdrift. Det er bare å erstatte de eksisterende betalingsmapper med Foodbacks, og så fortsett som før. Forskjellen i bruk er minimal, men forskjellen i kundeinnsikt er enorm. Nesten hver gjest svarer på spørsmålene når de får dem servert i en Foodback betalingsmappe.
Hvorfor er dette unikt? Foodback har utviklet 40 skreddersydde spørsmål til restaurantbransjen; en intelligent spørsmålsmotor. Hver gjest blir bare eksponert for noen få spørsmål, men når nesten alle gjestene svarer, så blir dette til sammen kraftfull innsikt. Spørsmålsmotoren er utviklet i nært samarbeid med Kai Victor Hansen, professor ved Norges hotellhøyskole på Universitet i Stavanger, med hjelp av VRI-Rogaland midler.
Gründerne er Stian L. Pedersen, Thomas L. Pedersen, Daniel Chaibi og Espen Eikeland.